Fem oplevelser i Cambodias hovedstad Phnom Phen

Langt de fleste forbinder Cambodia med Angkor Wat, og jeg vil vove den påstand, at ni ud af ti der planlægger en rejse til Cambodia primært kommer til landet med netop det formål, at opleve dette helt unikke og fantastiske område.

Det gjorde vi også. Men vi vidste også på forhånd, at vi ikke alene ville rejse til Cambodia for ”blot” at besøge en enkelt del af landet, og ret hurtigt faldt vores interesse på landets hovedstad Phnom Phen. Kort forinden (i Hanoi) havde vi tilfældigt mødt et danske/svensk par, der boede i Phnom Phen, og med gode input og anbefalinger fra dem, fik vi nogle virkelig fede oplevelser i byen.

I dette indlæg får du fem bud på fine, sjove og anderledes oplevelser i Cambodia.

1. Solnedgang over Phnom Phen

Nyd solnedgangen en af de mange Roof top barer nær promenaden. Særlig kan vi anbefale Le Moon Roof top bar – udsigten er fantastisk, og beliggenheden i top.

TIP: Tag plads ved et af bordene helt ude på hjørnet, her er der udsigt til den store pulserende boulevard, og det er herfra, du kan se solnedgangen bag byen. Kommer du om på fronten af baren, kan du ikke se solnedgangen.

2. Tag en cityrundtur med en tuk-tuk

Vi gav 20 USD for en halv dag, og stoppede de steder vi gerne ville undervejs. Vi bookede bare turen hos en af de tuk-tuks der holdt udenfor hotellet, og de er søde til at foreslå forskellige oplevelser. Så bare giv dig i snak med dem og følg deres anbefalinger. Vi besøgte bl.a. to af byens markeder, herunder madmarkedet med masser er både levende og døde dyr!!! Vi var modige og spiste frokost ved en af boderne – husk at bruge din sunde fornuft, når du spiser ved markeder og gadekøkkener.

3. Besøg Wat Phnom templet

Overalt kan du opleve smukke ofringsgaver. Templets figurer pyntes med blomsterkranse og læbestift, vaser med et utal af sirligt foldede lotusblomster og blomsterarrangementer overalt. Om det var pga. den særlige mærkedag, ved jeg ikke Men det var under alle omstændigheder meget anderledes fra det utal af andre templer, vi har besøgt i Asien. Den dag vi var der, var der også masser af musik. Foran templet kan man ofte købe såkaldte lykkefugle i små bure. Herefter bærer man fuglen op til templet og slipper den fri, og sender sit ønske med fuglen på dens rejse ud i friheden.

4. Hop på den lokale færge til øen uden navn

Hop på den lokale færge til ”øen overfor” – vi gave 1,5 kr. per person t/r. På den anden side oplever man virkelig det lokale liv helt tæt på. Øen er så lokal, at den end ikke har et navn på engelsk. Kun på Khmer. Ikke at forveksle med den meget turistede Silk Island, som man også kan besøge, og som er en af byens store udflugtsmål (den vi sprang over).

Oplevelserne der er, uden sammenligning, det tætteste vi kom på de lokales hverdag (med undtagelse af vores home stay i Mekong) på hele vores 8 ugers rejse. Her kommer INGEN turister, og de lokale vi sejlede med over, har helt sikkert været overbeviste om, at vi måtte være hoppet på en forkert færge. De gloede i al fald pænt meget os Når du ankommer til øen, kan man leje cykler eller med lidt held praje en tuk-tuk. Vi fik arrangeret en tuk-tuk hos en gut, der havde et lille lokalt supermarked, så orker I ikke at cykle i varmen, så bare spørg jer frem hos de lokale
Tippet om denne ø, fik vi i øvrigt af det lokalt boende ex-pat par, vi mødte og en af de oplevelser, vi stadig taler meget om her mange år efter.

Video fra færgeoverfarten og snapshots fra øen.

5. Besøg i Royal Palace

Phnom Phen er virkelig modpolernes by. På den ene side finder du ludfattige kvarterer, hvor rotterne render i gaderne, og lige rundt om hjørnet mødes du af store brede boulevarder med kæmpe guldbelagte monumenter. The Royal Palace tilhører absolut sidstnævnte kategori. Jeg tror aldrig, jeg har set så meget guld samlet et sted. Det er absolut et besøg værd. Husk at være klædt anstændigt på. Ingen bare skuldre og ingen synlige knæ. Påklædningsreglerne håndhæves til fulde og, og de afviser blankt, hvis ikke man er ordentligt påklædt.

En grum fortid - ikke i børnehøjde

Landets grumme fortid med folkedrabene begået af de røde Khmere står stadig stærkt overalt i de lokales minder, da vi jo ikke skal længere tilbage i tiden end at de fleste nulevende cambodianere, alle har mærket de frygtelige hændelser på nærmeste vis.

Vi fravalgte bevidst steder som toturfængslet og Killing Fields, som jo ellers er nogle af de seværdigheder, som ligger højt på listen, når man besøger landets hovedstad Phnom Phen. Primært valgte vi det fra, da det ikke er oplevelser i børnehøjde. Men for os var det dog vigtigt, at børnene fik viden om de ting, der er foregået og vi valgte derfor at genfortælle de ting, vi havde læst om, på en måde så det var nogenlunde spiseligt for børn.

Helle Sandby Christiansen

Vi er en rejseglad familie på fem med rødder i rejsebranchen. På bloggen deler vi vores oplevelser, tips og tricks, rejseplaner, sjove rejseberetninger fra de steder, vi oplever – både set fra voksen- og fra børneperspektiv. Vi rejser oftest med rygsæk og planlægger selv vores rejser. Vi holder af at bevæge os frit, når vi rejser, og ikke være bundet af for mange planer – og så elsker vi solnedgange, som er et yndet motiv på både bloggen og vores instagram.